pátek 15. června 2012

Leknín bílý (Nymphaea alba)


Odraz květů na tmavé hladině
Květ leknínu je podle mého názoru jedním z nejdokonalejších mezi květy. Klidná vodní hladina, na které květy plují, se v přírodě z určitého úhlu pohledu jeví jako naprosto černá plocha. V diorámě jsem chtěl tohoto efektu využít a umístit na ni bíle kontrastující lekníny. 
Vše muselo vypadat naprosto realisticky. Protože jsem ale nenašel přírodní materiál, který by tvarově vyhovoval předloze, rozhodl jsem se, že lekníny vyrobím z papíru přesně podle mých představ.
Aby bylo vyrobení květů realizovatelné (květy jsou totiž opravdu malé), potřeboval jsem při jejich zhotovení čelní lupu a dvě pinzety, které jsem si na brusce specielně vybrousil do jemného hrotu.

LEKNÍN (Nymphaea):  

Leknín je silně ohrožená, chráněná vodní rostlina, která se podobá lotosu. 
Detail květu s usychajícím listem
Existuje asi padesát různých druhů, lišících se od sebe v mnoha směrech, na první pohled nejvíce barvou a tvarem květů. Leknín roste v klidných a mírně tekoucích vodách, ve spíše bahnitém podkladu. Je jedním z bioindikátorů čisté vody. Do dna se přichycuje stonkem, kterému se říká oddenek. Ten se plazí po dně a díky němu se rostlina může rozrůstat do okolí. Směrem vzhůru vyrůstají zelené listy, ve kterých jsou dutinky vyplněné vzduchem, což umožňuje jejich plavání na hladině. Květy mají různé barvy. Nejběžnější je bílá, dále pak růžová, modrá, či žlutá.  

Pro zájemce níže přidávám pár odkazů na fotografie různých květů leknínů.  
leknín bílý- Nymphaea alba 
Z hlediska kompozice jsou výhodnější liché počty
leknín růžový- Nymphaea purpurata
leknín žlutý- Nymphaea mexicana
leknín modrý- Nymphaea caerulea

VÝROBA LEKNÍNU:
ODDENEK:
Nejprve jsem smotáním několika olověných drátků vyrobil oddenky několika leknínů. Drátky jsem tentokrát nevolil měděné, ale z olova, protože se dají jednodušeji tvarovat. Všechny vzniklé oddenky jsem nastříkal barvami Tamiya zelených odstínů. Takto připravené kousky jsem zasadil na dno rozpracované vodní nádrže a pomocí pinzety jsem je natvaroval, aby působily, jako když se vznáší ve vodě. Několik drátků jsem ohnul kolmo k hladině tak, aby po nalití pryskyřice vyčnívaly nad povrch. Protože sestava působila poměrně stroze, rozhodl jsem se doplnit mezi nalepené oddenky trsy vyrobené z provázku (odkaz zde).
Vytvoření oddenků z olověného drátku
Doplnění travních trsů
LISTY:
Aby listy svou tloušťkou odpovídaly měřítku, zvolil jsem pro jejich výrobu tenký hedvábný papír. Nejprve jsem si z plastové destičky vyrobil šablonu s různými rozměry listů. Pomocí této šablony jsem pak předkreslil tužkou vybraný tvar na papír a následně jej vystřihl nůžkami. Papír je dobré několikrát zpřehýbat, abychom vystřihli listů hned několik- podle počtu vrstev přeloženého papíru.
Šablona, hedvábný papír a vystřihané listy leknínu
Pro lepší věrohodnost jsem následně každý listek vzal do pinzety a nějakým způsobem poškodil, či jinak upravil jeho tvar.
Všechny listy jsem pak přestříkal základním odstínem namíchaným z barev Tamiya. Každý jsem poté opět jednotlivě barvil štětcem barvami Vallejo, použil jsem několik různých odstínů. Mezi zelenými listy se hojně vyskytují i zažloutlé a uschlé. Tento fakt je dobré v diorámě též zohlednit.
KVĚTY:
Dlouho jsem uvažoval jakou barvu květu použít. Mým favoritem byly květy růžové, ale nakonec, po dohodě s manželkou, jsem se rozhodl pro květy bílé.
Ty totiž na tmavé hladině nejlépe kontrastují. 
Nejprve jsem vyrobil střed květu z drobného mechu, nabarveného štětcem žlutou barvou Vallejo. 
Materiál pro výrobu středu květu
Okvětní lístky jsou vyrobeny, stejně jako listy, z hedvábného papíru a následně lepené po jednom na střed květu disperzním lepidlem. 
Výroba okvětních lístků
Lepení jednotlivých lístku na střed květu a hotový květ leknínu
Hotové květy
Na samotný závěr práce vytvarujeme okvětní lístky do typického tvaru pomocí pinzet. Protože jsem zvolil leknín bílý, listy jsem již nijak nebarvil.

UMÍSTĚNÍ NA HLADINU:
Nejdříve jsem si vše zkusmo několikrát rozmístil na hladinu. Poté co jsem pečlivě vybral nejlepší kompozici jednotlivých listů, jsem každý z jedné strany namočil do lesklého laku Sidolux a umístil na svou pozici. Sidolux působí jako lepidlo.
Lepení jednotlivých listů na hladinu
Do listů jsem pak zalepil jednotlivé skupiny květů. V každé skupině jsem zvolil lichý počet, který prý lahodí oku lépe než počet sudý.

KAPKY VODY:
Na skutečných fotografiích jsem si všiml, že některé plovoucí listy jsou zformovány do tvaru misek, ve kterých se drží voda a tvoří tak hladinky. V závěru práce jsem proto na několik namátkou vybraných listů, nanesl pomocí injekční stříkačky pár kapek přípravku Vallejo Still Water.
Nanesení vody na jednotlivé listy
Listy s hotovými kapkami vody
ZÁVĚR:  
Vyrobit jeden květ leknínu mi zabralo asi hodinu a půl. Tato práce byla na soustředění jednou z nejobtížnějších, jakou jsem zatím při imitaci přírody prováděl. Květ se totiž skládá z mnoha okvětních lístků a vše poskládat dohromady zabere hodně trpělivosti. Práce je proto náročná na koncentraci, klidné ruce a dobré oči. Právě takový druh modelaření mě však nejvíce naplňuje...

ODKAZY: 
odkaz na obecné zásady při tvorbě přírody zde
odkaz na stavbu opěrné zdi zde
odkaz na výrobu travních trsů zde
odkaz na výrobu Orobince širokolistého zde

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 5/2013

POUŽITÝ MATERIÁL:
Olověný drátek 0,2mm, hedvábný papír, mech, disperzní lepidlo, Sidolux, Vallejo Still Water 
 
měřítko- 1/35